Tajemství útěchy - růženec
Tajemství útěchy:
1.Ježíš, který vládne jako KRÁL;
2. Ježíš, který ve své CÍRKVI žije a působí;
3. Ježíš, který opět PŘIJDE ve slávě;
4. Ježíš, který bude SOUDIT živé i mrtvé;
5. Ježíš, který vše DOVRŠÍ.
Růženec- Tajemství útěchy
1. který jako Král vládne
Ponížil se, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži. Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno - na nebi, na zemi i pod zemí - a k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán. Filipským 2:8
Církev se na své pouti do budoucnosti dívá na tvář Krista Zmrtvýchvstalého. Od něho očekává pomoc při velkých výzvách: v ohrožení z ekologického kolapsu; v ohrožení míru; ve zneuctění základních lidských práv; v kultuře smrti. Vítěz nad hříchem a smrtí je Pánem i v Novém tisíciletí.
2. který ve své církvi žije a vládne
Ježíš přistoupil a řekl jim: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku." Matouš 28:18
Jako echo se ozývá papežovo poselství, kterým Ježíš vysílá své učedníky: „Vykročme kupředu plni naděje.“ Před církví se otevírá nové tisíciletí jako široký oceán, na který je nutno vyplout. Přitom se spoléháme na pomoc Ježíše Krista. Syn Boží, který se z lásky k nám stal člověkem, koná i dnes své dílo; je nám zapotřebí pozorných očí, abychom ho zahlédli a především velké srdce, bychom se stali jeho nástrojem.
3 který znovu přijde ve slávě
„Tvou smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení vyznáváme a na tvůj příchod čekáme,“ tak se modlí církev při každém slavení Eucharistie.
„Pravda o Zmrtvýchvstání Krista je počátkem události, na které stojí křesťanská víra.“ Slaví-li církev každou neděli velikonoční tajemství, “zdůrazňuje tím nosnou osu dějin.“ A poukazuje na Poslední den (Konec světa), kdy oslavený Kristus opět přijde. Nevíme sice, jaké tajemství nám počínající tisíciletí přinese; v jednom jsme si jisti, že bude pevně v ruce Krista, který je Král králů a Pán pánů.
4. který bude soudit živé i mrtvé
Král jim odpoví a řekne jim: 'Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili.' Matouš 25:40
V chudých je Kristus obzvláště přítomen. Lidstvo začíná nové tisíciletí s prapodivným břemenem: protikladem mezi kulturním, hospodářským a technologickým pokrokem menšiny a nouzí velké většiny, která přímo křičí. I v bohatých zemích existuje nová forma chudoby: zoufalství, závislost na drogách, ve stáří a nemoci opuštěnost, vyloučení a sociální diskriminace. Nutná je nová „ fantazie lásky“. Pán nás, jak dosvědčuje evangelium, bude posuzovat podle skutků milosrdenství.
5. který vše dovrší
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze mne nemůžete činit nic. Jan 15:5
Existuje velké pokušení, které nás křesťany ohrožuje na naší cestě a v našem působení: věřit, že od našeho konání, našich plánů odvisí výsledky i úspěchy. Máme se sice zasazovat ze všech sil, musíme též počítat s tím, že i Bůh koná způsobem sobě vlastním. Nazýváme to „milostí“, a ta má přednost. Ona každé naše snahy předchází; provází nás a vše dovrší. Kdo naproti tomu chce vše „konat“ sám, zkrachuje a naprogramuje si frustraci. Nesmíme zapomenout, že bez Krista nezmůžeme nic. Vložme do jeho rukou naši dobrou vůli, ano, i naše úlomky. Budoucnost nepatří podnikavcům a plánovačům. Patří Kristu, který vše dovrší.
Pater Josef Treutlein, přeložil P. Peter Fořt
( použity myšlenky papeže sv. Jana Pavla II.
z „ Novo millenio ineunte.)